Missie en visie
Huisartsenpraktijk Marktplein levert wetenschappelijk onderbouwde huisartsgeneeskundige zorg met aandacht voor kwaliteit, toetsbaarheid, en onderwijs.
We hebben een gezonde organisatie en een team waarin we nauw met elkaar samen werken.
Onze missie is zorg op maat te leveren voor patiënten in de gemeente Brummen, met laagdrempelige toegankelijkheid.
Medewerkers
Huisartsen
Doktersassistentes
Praktijk ondersteuner huisarts ( POH )
Spoedgevallen
Bij ongelukken (open wonden, kneuzingen, verbrandingen e.d.) of plotselinge ernstige ziekten kunt u altijd onze hulp inroepen. Het is beter om eerst te bellen naar de praktijk, dan kunnen wij ons goed voorbereiden op uw komst.
Afspraken maken
Afspraken maken kan op verschillende manieren namelijk telefonisch en via uw portaal.
In de ochtend en de middag, en op sommige dagen in de avond, is er spreekuur op afspraak. Een afspraak duurt 10 minuten en is bedoeld voor één persoon. Indien u denkt meer tijd nodig te hebben
of indien u met meerdere personen komt, meldt u dit dan aan de assistente. Zij kan dan een langere afspraak voor u maken.
De assistente zal u vragen wat u klacht is om in te schatten hoeveel tijd nodig is op het spreekuur
en om de urgentie te beoordelen. Bel s.v.p. tijdig af wanneer een gemaakte afspraak niet door kan gaan.
Elektronisch consult (e-consult via patiëntenportaal)
Het is mogelijk om, via e-consult, een medische vraag te stellen aan de artsen, de assistente of de praktijkondersteuner, mw. Schotpoort. Dit kan alleen via uw portaal omdat dit een beveiligde verbinding is.
U kunt het e-consult vergelijken met een telefonisch consult, maar dan met de mogelijkheid om er 24 uur per dag gebruik van te maken. Het e-consult is bedoeld voor korte medische vragen.
Telefonisch terugbelspreekuur
Als u de huisarts telefonisch wilt spreken, kunt u dit voorleggen aan de assistente.
De arts belt u dan op de afgesproken dag terug.
Spreekuur praktijkassistentes
In de praktijk werken twee gediplomeerde doktersassistentes; mw. Cijnssen en mw. Hanzens.
Zij zullen wisselend aanwezig zijn. U kunt bij hen terecht voor veel praktische vragen,
onder andere over recepten, kleine medische problemen en uitslagen.
Tevens doen zij verrichtingen volgens een eigen afsprakenspreekuur.
De assistentes zijn voor deze medische taken opgeleid en hebben ook een geheimhoudingsplicht.
Medische handelingen vinden altijd plaats onder eindverantwoordelijkheid van de huisarts.
U kunt op het afspraakspreekuur van onze praktijkassistentes terecht voor:
- Wondbehandeling.
- Hechtingen verwijderen.
- Geven van injecties.
- Bloedsuikercontroles.
- Bloeddrukmetingen, maken ECG´s.
- Urine onderzoek, zwangerschapstesten.
- Uitstrijkjes.
- Uitspuiten van oren.
- Aanstippen van vinger en voetwratten.
Wrattenspreekuur
Iedere maand hebben wij een week lang vloeibare stikstof om wratten mee aan te stippen. De week kan wat verspringen vraagt u gerust de assistente wanneer de volgende periode is. Zij kan ook een afspraak maken om onnodig wachten te voorkomen.
Spreekuur praktijkondersteuner van de huisarts (POH)
In de praktijk werken er verschillende praktijkondersteuners.
Zij zijn speciaal opgeleid om de huisarts te ondersteunen op verschillende gebieden.
Huisbezoek
Als u in verband met een medisch probleem niet naar de praktijk kunt komen, kunt u tussen 8.00 en 11.00 uur een huisbezoek aanvragen (uiteraard geldt dit niet voor spoedgevallen).
Omdat er op de praktijk betere onderzoeks en behandelmogelijkheden zijn is het, indien mogelijk, beter om naar de praktijk te komen.
Medicatie bestellen
Er zijn verschillende mogelijkheden om herhaalrecepten aan te vragen.
Herhaalrecepten via uw patientenportaal:
- U kunt 24 uur per dag recepten aanvragen via het patiënten portaal. (onze voorkeur).
- U bent verzekerd van een beveiligde werk omgeving.
- U kunt direct een medicatie overzicht zien uit u dossier van de afgelopen 6 maanden. U hoeft alleen maar de te herhaalmedicatie aan te klikken die u nodig heeft. De volgende werkdag worden ze, na autorisatie door de dokter, naar de apotheek gestuurd. Hierdoor is er minder kans op fouten.
- Er is via dit systeem de mogelijkheid een herinnering te ontvangen als uw medicatie bijna op is en weer besteld moet worden.
Voor dat u gebruik kunt maken van het patiëntenportaal is het nodig dat u op de pagina van het patiëntenportaal een account aanmaakt. Dit kunnen alleen mensen die als patiënt bij ons in de praktijk staan ingeschreven. Na goedkeuring ontvangt u bericht dat u gebruik kunt maken van het portaal. Dit kan een werkdag duren, houd daar bij de eerste keer rekening mee. Dit account aanmaken is een eenmalige actie die nodig is in verband met de beveiliging.
Via het kopje “patiëntenportaal” in de werkbalk vindt u meer informatie over de voordelen van het patiëntenportaal of de voorwaarden om er gebruik van te kunnen maken.
Telefonisch:
Als u telefonisch recepten besteld, belt u 0575-561281 en toetst u een ´2´ in het keuzemenu.
Wij verzoeken u dan het volgende , langzaam en duidelijk, in te spreken:
- De naam van de persoon voor wie het recept is.
- De naam van het geneesmiddel.
- De dosering van het geneesmiddel, bv …milligram, 3 keer daags 1 tablet.
- Hoeveel eenheden u wilt bestellen.
De apotheek vraagt ons door te geven bij het aanvragen er rekening mee te houden dat het medicijn mogelijk besteld moet worden en dus niet automatisch de volgende dag op te halen is. Het verzoek is om bij dagelijks gebruikte medicatie een week voor u de medicatie op heeft de herhalingen aan te vragen.
Via de praktijk:
U kunt de etiketjes afgeven op de praktijk. Hiervoor is een witte brievenbus opgehangen naast de ingang, te herkennen aan het opschrift ‘recepten’. U hoeft dus niet meer bij de assistente naar binnen om de etiketjes af te geven.
Bloedprikken
Bloedprikken op afspraak
U moet voor dat u bloed gaat prikken een afspraak maken op de prikpost naar keuze.
Ook als patiënt van de trombosedienst moet u zelf uw controle-afspraak inplannen.
Afspraken maken kan op 2 manieren.
1. Online
- Ga naar gelreziekenhuizen.nl en kies voor bloedprikken.
- Kies de locatie, datum en tijdstip. Vul u naam en geboortedatum in.
- De afspraakbevestiging kunt u printen en meenemen naar uw afspraak. Heeft u een e-mailadres ingevuld? dan ontvangt u de bevestiging via de mail.
2. Telefonisch. Van maandag t/m vrijdag van 8:00- 16:30 uur via 055-5811210.
Urine onderzoek
Voor onderzoek van urine in het ziekenhuis, bv op verzoek van de praktijkondersteuner, kunt u bij de assistente een potje halen en het bijhorende buisje wat u mee moet nemen naar het bloedafnamepunt.
Waar moet ik opletten als ik mijn urine inlever voor onderzoek?
Het is belangrijk om de urine op een juiste manier op te vangen. Dit zijn de instructies:
– Gebruik een schoon en nieuw urinepotje.
– Plas met gespreide schaamlippen of ontblote eikel.
– Vang het middelste gedeelte van de straal op.
– Bewaar de urine maximaal 4 uur in de koelkast.
– Een klein beetje urine is voldoende; een bodempje van 1 cm volstaat.
– Voor onderzoek van urine op de praktijk , bv bij klachten van blaasontsteking, verstrekken wij geen gratis potjes. Deze potjes zijn te koop bij drogist of apotheek.
Afwezigheid en waarnemingen
Waarneming tijdens praktijktijden
In gevallen dat de praktijk gesloten is, voor vakantie of nascholing, worden de spoedgevallen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag waargenomen door onze collega´s in Brummen.
Om de werklast voor de andere praktijken te verdelen is er een onderverdeling gemaakt.
Voor patiënten waarmee de achternaam begint met een A t/m K; praktijk Huisartsenpraktijk De Braamhof (voorheen huisartsenpraktijk de Zegerij).
Arnhemsestraat 46. Telefoon: 0575 – 56 12 23
Voor patiënten waarmee de achternaam begint met een L t/m Z; praktijk de Meidoorn.
(gelokaliseerd in gezondheidscentrum de Toren) Primulastraat 2. Telefoon: 0575-562224
Beide praktijken kunnen, als het nodig is voor de waarneming, via een beveiligd netwerk, toegang hebben tot het medisch dossier. Op deze manier zijn zij goed geïnformeerd over uw ziekte geschiedenis en medicatie gebruik.
Spoedpost
Diensten en vervangingsregelingen buiten kantooruren
Buiten de reguliere praktijktijden (avonden/nachten, weekenden en feestdagen) geldt er een vervangende regeling met de Spoedpost Huisartsen Zutphen. De Spoedpost is een samenwerkingsverband van huisartsen uit de regio Zutphen.
Contact met de Spoedpost is alleen bedoeld voor problemen die om dringende medische redenen niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.
De Spoedpost is te bereiken via:
Houdt u de volgende gegevens bij de hand;
- uw naam, adres en geboortedatum (of van degene voor wie u belt).
- Gegevens van de verzekering.
- Naam van de eigen huisarts.
- Relevante medische gegevens over ziekten/aandoeningen.
- Medicijngebruik.
Afhankelijk van de ernst van het probleem krijgt u een telefonisch advies of wordt er een afspraak gemaakt voor een bezoek aan de Spoedpost. Als u om medische redenen de Spoedpost niet kunt bezoeken, komt één van de huisartsen bij u langs. Binnenlopen bij de Spoedpost kan niet. U dient altijd eerst telefonisch een afspraak te maken.
Vanuit de Spoedpost Huisartsen hebben de dienstdoende huisartsen beperkt toegang tot het praktijkdossier.
Er is een uittreksel te zien van de ziekte geschiedenis en medicatie gebruik. Dit is bedoeld voor medisch relevante situaties. De praktijk krijgt hiervan een melding. Dit inzien kan alleen als u daar toestemming voor geeft.
Bereikbaarheid Regionale Spoedpost Huisartsen Zutphen
De Spoedpost Huisartsen is gevestigd in het Gelre Ziekenhuis, locatie Zutphen. Bezoekadres: Den Elterweg 79, 7207 AE Zutphen, ingang Spoedeisende hulp/Huisartsenpost, dit is tevens de nachtingang van het ziekenhuis.
Parkeren Spoedpost Huisartsen
Nieuwe patiënten
Bent u nieuw in de gemeente, dan kunt u contact op nemen met de praktijk.
De assistente geeft u verdere informatie over hoe u zich kunt inschrijven.
Een compliment of Tip?
Heeft u een compliment of een tip voor één van de medewerkers of over de praktijk? Bespreek dit dan met de persoon waar het om gaat. Leg uit waar u tevreden over bent . Een compliment horen we natuurlijk graag!
Heeft u een tip voor een medewerker of over het functioneren van de praktijk?
U kunt de tip bespreken met de betreffende medewerker, of onderstaand formulier in vullen.
Heeft u een klacht ?
Wanneer u ontevreden bent, stellen we het op prijs dat u dit met ons bespreekt. Wanneer wij op de hoogte zijn van uw onvrede, dan kunnen wij proberen het voor u op te lossen.
Bespreekt u de klachten met de betreffende medewerker of vul het onderstaande klachten formulier in. Binnen een week ontvangt u dan een ontvangstbevestiging en informatie over de afhandeling van uw klacht.
Is dit heel lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. Wij zijn uit hoofde van ons beroep verplicht aangesloten te zijn bij een onafhankelijke klachtencommissie.
De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris zal proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.
Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend.
Meer informatie kunt u vinden op de website van stichting DOKh; www.dokh.nl ( aangesloten drs. T.A.M. Geverink). Of op de website van Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg:www.skge.nl ( aangesloten drs. K.van Bosheide en drs. J. Arnts ).